achemm

Kerjaya
 
HomeHome  CalendarCalendar  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  

Share | 
 

 Berbicara tentang solat kita...

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
mr.nik



Posts : 1
Join date : 15/07/2010

PostSubject: Berbicara tentang solat kita...   Thu Jul 15, 2010 8:28 pm

Assalamualaikum buat semua rakan-rakan forum.

Saya ingin mengajak diri saya dan rakan2 semua untuk kita kaji dan nilai blk bagaimana cara solat kita hari ini?
Kalau biasa kita ke masjid kita lihat bermacam2 ragam,gaya dan style tersendiri dalam menunaikn solat.Pernah saya terfikir kenapa ada berbagai ragam dalam solat sedangkn nabi kita hanya Nabi Muhammad SAW sorg je..Macam mana boleh jadi banyak cara....kalau dari segi loginye mestilah satu cara sahaja....so marilah
sama2 kita muhasabah diri kita
Shocked
Back to top Go down
View user profile
UjangPoliteknik



Posts : 6
Join date : 16/07/2010

PostSubject: Re: Berbicara tentang solat kita...   Fri Jul 16, 2010 8:16 am

Kalau solat di masjid tu, asalkan berjemaah, dapat full mark.. itu saja. Sembahyang itu sah jika semua syarat sah dan hukum dipatuhi. Sembahyang sorang2 sama ada di rumah atau di masjid, mesti ada banyak cacat cela terutama dari segi khusyuk. Oleh itu kalau berjemaah, kalau melelong sekalipun, markahnya tetap lebih.

Jiran masjid, tidak ada sembahyangnya kecuali di masjid. Siapakah jiran masjid? ialah orang2 yang mendengar azan yang dilaungkan oleh mana masjid berkenaan..
Back to top Go down
View user profile
mat despatch

avatar

Posts : 14
Join date : 16/07/2010

PostSubject: Re: Berbicara tentang solat kita...   Sat Jul 17, 2010 12:53 am

Janganlah jadi bodoh sombong,kiter manusia...tiada kesempurnaan hakiki...so,berguru selagi terdaya sebab belajar mendapat pahala umpama kita berjihad... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
jawshark



Posts : 3
Join date : 20/07/2010

PostSubject: Re: Berbicara tentang solat kita...   Tue Jul 20, 2010 6:01 am

negara Indoneisa dengan penduduk Islam teramai di dunia ...lebih 200juta orang. _ TERSASAR kiblat ke tanzania, afrika selama ini. Sudahkah saya dan anda pastikan kiblat kita?
Back to top Go down
View user profile
kazuma_kiryu



Posts : 4
Join date : 15/07/2010

PostSubject: Re: Berbicara tentang solat kita...   Wed Jul 21, 2010 10:51 am

mr.nik wrote:
Assalamualaikum buat semua rakan-rakan forum.

Saya ingin mengajak diri saya dan rakan2 semua untuk kita kaji dan nilai blk bagaimana cara solat kita hari ini?
Kalau biasa kita ke masjid kita lihat bermacam2 ragam,gaya dan style tersendiri dalam menunaikn solat.Pernah saya terfikir kenapa ada berbagai ragam dalam solat sedangkn nabi kita hanya Nabi Muhammad SAW sorg je..Macam mana boleh jadi banyak cara....kalau dari segi loginye mestilah satu cara sahaja....so marilah
sama2 kita muhasabah diri kita
Shocked

to mr nik....skrang ni memang byk style org bersolat...
tapi lagi bagus dari yg tak xde style langsung (yakni tak bersolat) lol! lol!
sah tak sah solat tu tak sape tau melainkan Yg Maha Esa je....
tapi mr nik bab mcm mane boleh ade byk ragam tu....
mcm kite sume ni...mcm mane boleh wujud byk2 agame lain??
sedangkan nabi Adam a.s tu satu2 umat kan...? dan baginda pun pegang agame Islam...
aku dah tak larat nak pikir dah..sape2 boleh story sikit..? cheers cheers cheers cheers
Back to top Go down
View user profile
Mr.Suji



Posts : 2
Join date : 22/07/2010

PostSubject: " Mengapa bnyk style dalam solat??.."   Thu Jul 22, 2010 8:14 pm

Menurut pd pandangan & pahaman sy.... Kepelbagaian cara solat adalah disebabkan oleh variasi dalam pentafsiran cara nabi bersolat..
Walaupun umat Islam diberi Al-quran & As-sunnah sebagai panduan, namun cara setiap individu (pentafsir @ perawi) mentafsirkan cara solat itu dengan pelbagai tafsiran.

Sebagai contoh yang mudah....apabila berlaku sesuatu kejadian atau bencana di Malaysia, pelbagai variasi maklumat dan laporan akan kita perolehi. Maka sama juga dengan cara mereka mentafsirkan cara nabi solat. Jadi kesimpulannya, kita tidak akan dapat cara solat nabi yang betul-betul asli kerana sudah berlaku peredaran zaman...namun ape yang pasti kite sendiri kena banyak mencari panduan2 yang sahih dan betul untuk kebaikan diri sendiri & berpegang pada ahli sunnah wal-jamaah...


- Mr.Suji.. -
Back to top Go down
View user profile
peramal jonasada

avatar

Posts : 3
Join date : 16/08/2010
Age : 32
Location : langkawi, kedah

PostSubject: Re: Berbicara tentang solat kita...   Tue Aug 17, 2010 1:37 am

[b]nak tanya sket
camna cara kita nk jd makmum ms ssorang yg dah tgh solat ya
Back to top Go down
View user profile
peramal jonasada

avatar

Posts : 3
Join date : 16/08/2010
Age : 32
Location : langkawi, kedah

PostSubject: Re: Berbicara tentang solat kita...   Tue Aug 17, 2010 1:38 am

tahu tu tahu cuma nak detail sket
Back to top Go down
View user profile
Mr.Suji



Posts : 2
Join date : 22/07/2010

PostSubject: Re: Berbicara tentang solat kita...   Wed Aug 18, 2010 12:56 am

Assalamualaikum...

Anda dikira sebagai makmum masbuk bila anda tidak ada masa dan ruang (kadar biasa) untuk membaca Fatihah atau menghabiskannya. Apabila anda dikira sebagai masbuk, maka anda tidak perlu membaca Fatihah atau menghabiskannya lagi, melainkan setakat yang termampu sahaja, dan terus mendapatkan imamnya bersama dalam rukuk tersebut (dengan sempurna dan dapat tamakninah bersama imamnya) sedangkan bakinya, imamlah yang menanggung sebagai gantinya.

Secara ringkasnya, jika imam sedang berada dalam rakaat yg kedua dan hampir selesai bacaan fatihahnya....anda harus ikut sahaja imam tersebut walaupun x sempat baca fatihah sebab imam dah tanggung bacaan anda tu...then bila imam duduk tahiyat awal...anda duduk seperti biasa dan membaca tahiyat juga...selepas itu ganti la berapa rakaat yang tertinggal sebelumnya..
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Berbicara tentang solat kita...   

Back to top Go down
 
Berbicara tentang solat kita...
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
achemm :: Komuniti :: Sembang Agama & Cara Hidup-
Jump to: